Uus Renault Energy dCi 130 diiselmootor – loodud F1 oskusteabele tuginedes

25.05.2011

Renault keskkonnasõbraliku poliitika üheks osaks on uus Energy dCi 130 mootor, mis on oma kategoorias kõige jõulisem, rekordiliselt madala kütusekulu ning CO2 emissiooniga. Energy dCi 130 mootor põhineb efektiivsel disainil ning on loodud Renault’ F1 kogemuste najal. See hõlmab konkurentsitut high-tech paketti (rohkem kui 30 patenti).


o Stop&Start süsteem koos aeglustus/regeneratiivse pidurduslahendusega
o Euroopas esimene külmringlus heitgaaside retsirkulatsiooni süsteem (EGR).
o Termoregulatsiooni tehnoloogia
o Õlipumba kohandamine ehk variable displacement oil pump tehnoloogia
o Variable swirl tehnoloogia
o Multi-pritse süsteem
               
64.2 MPG ja 115g/km*: rekordiliselt madal kütusekulu ja CO2 emissioon
Esimene mootor, mis tuleb Energy perekonnas turule, on Energy dCi 130. See asendab mootorit 1.9 dCi 130 (F9Q) ning on kasutusel esialgu Scénicu ja Grand Scénicu valikus, seejärel kogu Mégane perekonnal.

1.6-liitrine Energy dCi 130 maailma kõige jõulisem mootor oma kategoorias. Maksimaalne võimsus on 130hj, maksimaalne pöördemoment on 320Nm 1 750 pööret minutis juures. Suurusjärgus 80 protsenti on saadaval 1 500 pööret minutis juures.

Samal ajal on kütusekulu kombineeritud tsükli (NEDC) järgi 20 protsenti parem kui eelkäijal 1.9 dCi 130 mootoril. Samuti on vähenenud CO2 emissioon 30g/km võrra.

Renault Energy dCi 130 mootoriga varustatud Scénic ja Grand Scénic on turu kõige vähenõudlikumad MPV-d, mille CO2 emissioon on 115g/km ning kütusekulu 64.2 mpg, mis tähendab täispaagiga potentsiaalset sõiduulatust 187 miili. Autod kvalifitseeruvad samuti Renault eco² tähise tingimustele, kuigi selle kriteeriume hiljuti karmistati.

Renault' eesmärk oli tuua klientideni mootor, mis garanteerib säästlikud näitajad CO2 emissiooni ning kütusekulu poolest ja pakub suurt sõidunaudingut.

Renault' spetsialistid alustasid 2006. aastal uue mootori arendamist üsna tühjalt lehelt. Eesmärk oli toota lihtne, tõhus mootor, mis ühtlasi võimaldaks tunduvalt vähendada kütusekulu ja CO2 emissiooni. Esimest korda selles kategoorias ühendati kuus CO2 tehnoloogiat ning Renault registreeris koguni 30 patenti.

Uus mootor tähistab järgmist faasi Renault' keskkonnasäästlike mootorite poliitikas. Suurusjärgus 75 protsenti 264 komponendist, mida on kasutatud Energy dCi 130 mootori puhul, on uued. Ülejäänud 25 protsenti kanti üle 2.0 dCi mootorilt (M9R).

“Uue mootori arendamisel saime kasutusse võtta kõige viimaseid tehnoloogilisi uuendusi ja meil olid mootori disainimise osas üsna vabad käed," kommenteeris Energy dCi 130 projektijuht Eric Blanchard.

F1 sarjast sõiduatodeni: järjepidev mehaanilise täiuse tagaajamine
Energy dCi 130 Prantsusmaa Reuil’ ja Viry-Chatillon’ mootorispetsialistide ühistöö vili. Uue mootori puhul on kasutatud tehnoloogiaid, mis seeriaautodele välja töötatud F1 kolleegide abiga. Tehnoloogia ülekandmise eest vastutas R9M projekti disainiüksuse juht Philippe Coblence, kes oli varem samal ametil Viry-Chatilloni üksuses ning töötas Vormel 1 mootorite kallal eelmise kümnendi algul. Uue Renault Energy dCi 130 mootori puhul rakendati F1 elemente kolmes valdkonnas.

Mootori arhitektuur
F1-st inspireeritud «nelinurkne» arhitektuur, kus silindripead on kinnitatud mootoriploki peale ning neis on iga silindri kohal põlemiskamber ja klapid, mis küttesegu vajalikul hetkel silindrisse ja põlemisjäägid sealt välja lasevad. Kasutatud on suuri klappe, mis mahuvad silindri diameetrisse. Suure diameetriga klapid mõjuvad positiivselt tulemuslikkusele. Energy dCi 130 puhul kasutatud kontseptsioon on kasutusel ka F1-s, kuid sarnast tehnoloogiat on vähe rakendatud diiselmootorites.

Jahutustehnika
Selline jahutustehnika on üldises kasutuses vormel 1 sarjas, kus on plokikaanes topeltjahutussärk. Ristsuunaline veevool, mida kasutatakse F1-s, maksimeerib jahutusefekti ja võimaldab väiksemat ning seetõttu energiasäästlikumat veepumpa. Energy dCi 130 mootori puhul võimaldab see kontrollitud veevooluga optimeerida kuumade tsoonide jahutamist. Süsteem jahutab tõhusalt silindripead, vesi voolab sujuvalt läbi süsteemi, mis tähendab väiksemat veepumba energiakulu. Tulemuseks on väiksem kütusekulu ja CO2 emissioon.

Töö sisehõõrdumise vähendamisega
• Superviimistlus ja eriline pinnatöötlus.
• UFLEX õlikontroll ning tehnoloogia, mis F1-s kasutuses olnud rohkem kui kümme aastat.

"Printsiip on võrreldav mitme teraga raseerijaga. See kohandub loomulikult kontuuriga ilma, et avaldaks survet silindri seinale. Tulemuseks on maksimaalne efektiivsus ning väiksem hõõrdumine," sõnas Philippe Coblence.

Pretsedenditu tehnoloogiline pakett oma segmendis
Mootori kubatuuri vähendamise ja tipptasemel esituse tagamiseks kasutatakse erinevaid lahendusi.

Suurepärase esituse säilitamine
• Mootori sisemine aerodünaamika: põhjalik töö õhu sisselaske kanalitega.
• Turbo tehnoloogia: madala inertsiga muutuva geomeetriaga turbolaadija tagab kiirema vastuse madalatel pööretel (disain, materjalivalikud, patenteeritud lahendused).
• Variable swirl tehnoloogia optimeerib põlemiskambrite täitmist, minimeerib saastamismäära igal hetkel ja kiirusel.
• Madalam surveaste (15.4:1): minimeerib saastamismäära, säilinud on tipptasemel esitus tänu kõrgemale turbo rõhule (2.7 bari, kasv 12 protsenti võrreldes eelkäijaga).
• Sissepritse tehnoloogia: seitsme auguga pihustid, mis tagavad suurema efektiivsuse.

Väheneb CO2 õhkupaiskamine
R9M mootor töötati välja eesmärgil, et see oleks rekordiliselt madala CO2 emissiooniga. Kasutusele võeti tehnoloogiaid: nt. regeneratiivpidurdussüsteem ja heitgaaside retsirkulatsiooni süsteem EGR.

Renault’ strateegiline eesmärk on järjest vähendada CO2 õhkupaiskamist. Ettevõte pöörab suurt tähelepanu keskkonnasõbralikkusele. Läbi strateegilise lähenemise on CO2 emissioon 140g/km tasemelt 2006. aastal langenud tasemele 130g/km aastal 2007 ning 120g/km aastal 2009.

Töö sisehõõrdumise vähendamise kallal
• Hõõrdumine külma mootoriga: aeg, kui mootor töötab külmalt, on vähenenud kolme minuti võrra tänu termoregulatsioonisüsteemile.
• Hõõrdumine sooja mootoriga: kolvirõngaste kalibratsiooni ja pinnatöötlusele on pööratud erilist tähelepanu, mis aitab hõõrdumist vähendada.
• Vähendatud vedelike vool (õli/vesi): topelt veesärk ja transversaalne vool silindripea jahutamisel tagavad tõhusama lahenduse. Veevool on praktiliselt loomulik, mis teeb võimalikuks kasutada väiksemat veepumpa, mis nõuab vähem energiat.

Uute tehnoloogiate tutvustus
Energy dCi 130 hõlmab erinevaid CO2 tehnoloogiaid, mis on selles kategoorias pretsedenditu.
• Stop&Start süsteem kombineerituna regeneratiivpidurdussüsteemiga.
• Heitgaaside retsirkulatsioonisüsteem (EGR), esmakordselt Euroopas tutvustas Renault.
• Termoregulatsiooni tehnoloogia.
• Õlipumba kohandamine ehk variable displacement.
• Variable swirl tehnoloogia.
• Multi-pritse süsteem.

CO2 sääst* läbi erinevate rakendatud tehnoloogiate

TEHNOLOOGIA

Eeldatav CO2 sääst

Kubatuuri vähendamine

5.5%

Ülekandesuhted

3%

Stop&Start

3%

Regeneratiivpidurdussüsteem

3%

Madalsurve EGR

3%

Termoregulatsioon

1%

Kohandatav õlipump

1%

Variable swirl

0.5%

KOKKU

20%

(*) võrdlus 1.9 dCi mootoriga (F9Q)

Hoolikalt tuunitud akustika
Suurt tähelepanu on pööratud uue mootori akustikale. Renault' mootorispetsialistid said suure sisendi firma NVH osakonnalt (Noise - müra, Vibration - vibratsioon, Harshness - jäikus), mis asub ettevõtte tehnilises keskuses Prantsusmaal Lardy’s.

"Energy dCi 130 mootoriga viidi läbi terve rida akustilisi teste, mis võimaldas tagada vibratsioonikindluse ning minimeerida müra ilma, et oleks tarvis rakendada n-ö kapseldust, kuna müra kõrvaldamisega tegeldi juba algfaasis. Scénicu mootori akustilised näitajad vastavad D-segmendile, välismüra ei ületa 72 detsibelli," sõnas akustika spetsialist Gilles Nghiem.


Esinduste kontaktid ja asukohad

Pärnu mnt 541, Laagri
Tänassilma küla, Harjumaa

Telefon: 6 264 070
Teenindus: 6 264 090
E-mail: info@citymotors.ee

Jõe 9a
50104 Tartu

Telefon: 736 7893
Teenindus: 736 7892
E-mail: tartu@citymotors.ee

Tallinna 82a
Kuressaare

Telefon: 453 0122
E-mail: info@warmaauto.ee

Kerese 40G
Narva

Telefon: 356 9333
Teenindus: +372 35 69 337
E-mail: info@albionmotors.ee